Tijd …

Toen ik vroeger nog in loondienst werkte, en ik hoorde al die bedrijfsleiders klagen over het hele werk en het gebrek aan vrije tijd, dacht ik altijd dat die gasten maar moesten leren delegeren, en hun tijd beter managen. En ook wel dat ze wat overdreven… dat mensen met een “serieuze” job ook de nodige uren meer dan de voorziene 38 per week draaien, en dat ze daar ook hun “kar” afdraaien.

Nu ik zelf in die rol zit, merk ik hoe ongelooflijk veel tijd er kruipt in het leiden en organiseren van een bedrijf.  Je hebt je vaste dagtaak aan gewoon je werk doen, aan klanten overtuigen, aan oplossingen uitdenken, aan … maar daarnaast moet je ook de markt volgen, continu op de hoogte zijn van veranderingen, van hypes, van nieuwe technologien, … opvolgen wat de concurentie doet, en hoe je jezelf gaat positioneren ten opzichte van hen, …daarnaast moet je je bedrijf leiden, dus de cijfers in het oog houden, de mensen in het oog houden, zien dat alles volgens plan gaat, en dat er nergens problemen sluipen, en tenslotte ben je ook eindverantwoordelijke en vol-continue brandjesblusser van dienst.

En in dat alles kruipt ongelooflijk veel tijd, en je kan het nauwelijks uitbesteden aan derden, zonder dat je een deel van de grip op je bedrijf verliest.  En helaas, merk je ook steevast ( dank u, Roger van Dobbit Magazine): Wat je zelf doet, doe je meestal beter!

Ben ik nu net als die andere bedrijfsleiders schuldig aan wat ik hen verweet, wil ik niet delegeren, of kan je die taken gewoon niet uit handen geven ? Wat er ook van is, ik ben met dit verlengd weekend heel blij, want eindelijk heb ik eens tijd om wat werk te verzetten.

 

Leave a Reply

