Lachen, gieren, brullen…

Michel slaat spijkers met koppen wat betreft de Apple marketing, en de Apple fan boys.

Lang, lang geleden in tijden van MacOS7 en MacOS8 en de eerste MacOSX-versies, toen had ik best wel het idee dat Mac’s stabielere, betere toestellen waren, met superieure technologie, boven de Dos, Windows en linux-bakjes waar ik me op dat moment moest behelpen.

Een gebrek aan fondsen of eerder een weigering van de sponsorende overheden ( ma en pa) om tussen te komen in de kosten van een dergelijke superieure oplossing, verplichten mij dan ook om bij de PC te blijven.  Tot ik, als jonge IT god, de kans kreeg om aan de slag te gaan bij een IT bedrijf waar ze zowel unix ( it was my first love, and it will be my last), Windows als Mac machines in gebruik hadden.

Eindelijk had ik de kans om de hand te leggen op PowerPC’s , G4’s, Ibooks,… op duizend en één versies verschillende versies van Apple hardware en software.  Uren, dagen, nachten spendeerde ik met die machines, ik kwam in het weekend speciaal werken om ze toch maar te doorgronden, ik kon de  Mac-Bibles per OS versie van voor naar achter opzeggen,… Ik heb er als systeembeheer/netwerkbeheerder mee gewerkt, als eindgebruiker, als ontwikkelaar en zelfs op een blauwe maandag als Q.A.-engineer voor zelf ontwikkelde software, …om maar te zeggen, ik kende er uiteindelijk wel iets van, en ik heb er wat ervaring mee.

Maar wat ik er aan overhield was niet meer dan een hartsgrondige aversie voor alles wat Mac is, want, wat had men mij daar toch bedrogen.

De superioriteit van Apple uitte zich in vaker crasher, minder multitasken, duurdere hardware, minder verkrijgbare software, compatibiliteitsproblemen met andere platformen ( windows, unix,…),… het was een ferme tegenvaller.

En men leek er zich bij Apple ook wel van bewust, want, men beloofde wel beterschap met MacOSX. Maar de eerste versies die ik in mijn handen kreeg, waren daar niet altijd getuige van. ( Verre van dat er toen applicaties verkrijgbaar waren voor MacOSX).

Soit, sedertdien heb ik niet te veel naar Mac omgekeken, het laat me siberisch koud wat ze doen, … al kan ik het wel niet laten om af en toe eens te glimlachen om de grootspraak en de eigendunk van één of andere Apple fanboy.  Die jongens en meisjes, die met zoveel minder tevreden moeten zijn, en dat ook zijn, … uit onwetendheid, uit blindheid,…

Je kan toch niet anders dan er meewarig om glimlachen en die mensen in hun waanwereld laten ?

Leave a Reply

